Sitter på tåget mot Linköping med ett par kollegor, vi är på väg till ett möte med ett kunder som handlar rostfritt stål av oss. En av våra största kunder träffar vi på förmiddagen. Under mötet ska vi gå igenom senaste årets leveranser och hur deras planer är kommande 12 månader. Företaget producerar mycket produkter för svensk industri. Den andra kunden som vi möter på eftermiddagen är relativt ny och det är dags för en avstämning kring deras behov av rundstång.
Om ett par månader är det dags för en mässa i Jönköping och vi behöver trycka mässmaterial till dess. Mässmaterialet kommer bli en folder, visitkort, roll-up och en monter med lite budskap. Mässan i Jönköping är idag den enda mässan vi deltar på. Anledningen är att det är mer kostnadseffektivt att satsa på en stor mässa där de flesta aktörerna dyker upp. Att delta i mindre mässor ger oss inte lika mycket resultat längre. Vi slipper även trycka mässmaterial i stora mängder när vi nu dragit ned på antalet mässor.
Vår nya strategi för att finna fler kunder är att kontakta dem via mail eller telefonsamtal. Vi försöker boka in förutsättningslösa möten med potentiella kunder för att visa vårt sortiment, leveranskvaliteten av stål och vilka priser vi kan erbjuda kunder. Jag tror att priset är ganska likartat hos de flesta aktörer, men vi är ofta bättre när det gäller att leverera produkter i tid.
När vi bokar mässmaterialet från tryckeriet ska jag även kolla om de kan ordna reklampennor samt godis med vår företagslogotyp. Har märkt att folk gärna nallar pennor och käkar godis i vår monter. Förra året testade vi att ha en tävling i montern där vinnaren fick en webergrill. Tävlingen gick ut på att få så höga poäng som möjligt på flipperspelet Indiana Jones som vi hyrt in till vår monter under mässdagarna.